لیزر آبسه مقعد

لیزر آبسه مقعد چیست؟

این بیماری بنام آبسه پری آنال نیز معروف می باشد که یکی از دلایل دردهای ناگهانی دور معقد یا داخل معقد می باشد و به دلیل وجود چرک، بیمار علاوه بر درد احساس تب ، بدن درد ، بی اشتهایی و بدی حال عمومی می کند.

خیلی ها به اشتباه فکر می کنند که دچار سرما خوردگی شده اند، چون دقیقاً علائمی مانند سرما خوردگی همراه با بدن درد، تب و گلو درد می دهد و به اشتباه به پزشک عمومی مراجه می شود و پزشک عمومی هم به دلیل اینکه بیمار اطلاعات لازم را ارائه نمی دهد و یا به درستی معاینه نمی کنند، عملاً درمان سرما خوردگی را تجویز می نمایند. این در صورتی است که پروسه بیماری در حال اتفاق افتادن می باشد.

بیمارانی بوده اند که چندین جا مراجعه نموده که یا معاینه صحیح نشده یا اوایل بیماری آن ها بوده است که به دلیل اینکه اوایل بیماری ، آبسه زیاد مشخص نبوده، بیماری به اشتباه سرماخوردگی تشخیص داده می شود، در این حالت در صورتی که آنتی بیوتیک هم به بیمار تجویز شود مناسب و کافی برای برای درمان بیماری آبسه مقعد نمی باشد و بیماری پیشرفت می کند.

علل‌ ابتلا به آبسه مقعد

◊ باکتری‌های‌ شایع‌ مثل‌ استافیلوکوک‌ و اشرشیاکولی‌ شایع‌ترین‌ علل‌ هستند

◊ گاهی‌ عفونت‌های‌ قارچی‌ باعث‌ بروز این‌ آبسه‌ می‌شوند

◊ عوامل تشدید کننده بیماری آبسه

◊ تزريق براي درمان بواسير داخلي

◊ آسيب ناشي از نوک وسيله ي «تنقيه»

◊ زخم ناشي از دفع پوسته ي تخم مرغ يا استخوان ماهي

◊ جسم خارجي

◊ بواسير بيرون زده

درمان‌ آبسه مقعد

با معاینه ی بالینی تشخیص داده می شود و درمان آن شامل باز کردن آبسه و تخلیه ی آن است.

حین جراحی از بی حسی موضعی و برای آبسه های عمقی تر در راست روده، معمولا از بیهوشی عمومی استفاده می شود.
بیمار باید پس از عمل جراحی هر دو الی چهار ساعت و هر بار برای مدت بیست دقیقه در لگن یا وان حمامی که ارتفاع آب گرم در آن پانزده الی بیست سانتی متر است، بنشیند…

جلوی‌ بروز یبوست‌ را بگیرید. در صورت‌ احساس‌ اجابت‌ مزاج‌، از آن‌ خودداری‌ نکنید، حتی‌ اگر درد داشته‌ باشید. یبوست‌ می‌تواند باعث‌ افزایش‌ فشارروی‌ زخم‌ محل‌ جراحی‌ شود.

دستورات‌ پزشک‌ را در رابطه‌ با تعویض‌ پانسمان‌ و تمیز نگاه‌ داشتن‌ محل‌ جراحی‌ رعایت‌ کنید.

درمان آبسه مقعد با جراحی لیزر

در نهایت با معاینه توسط متخصص جراحی عمومی در مورد بیماری آبسه و تشخیص جراحی نیز می توان به دو روش سنتی و جراحی بالیزر انجام نمود که نحوه به یک صورت بوده و هر دو می توانند بیماری آبسه را بطور دائم درمان نمایند اما مزایا لیزر در زیر شرح داده می شود :

مزایای درمان آبسه مقعدی با لیزر

لیزر چه نقشی دردرمان بیماریهای نشیمنگاه داشته وچه مزایایی نسبت به جراحی سنتی دارد :

• نیازی به بستری در بیمارستان و گرفتن بیهوشی عمومی یا بی حسی نخاعی که یکی از علل ترس بیماران است نداشته ومتعاقب آن نیازی به استراحت چند روزه در منزل که از ضروریات جراحی سنتی است را ندارند و از روز بعد از عمل میتوانند به سرکار خود بازگردند زیرا بیمار بیهوشی نگرفته ودرد زیادی بعد از عمل ندارد.
  • نیازی به پانسمان داخلی (توپی یا تامپون)ندارد که معمولا در جراحی سنتی اجباری و خارج کردن آن بسیار دردناک است.
  • عمل معمولا در مطب انجام و بیمار بعد از عمل مرخص ومیتواند بعد از عمل تغذیه معمولی و دفع مدفوع داشته باشد در حالی که در جراحی سنتی اصل برعدم تغذیه حداقل برای۲۴ساعت وسپس تغذیه با سوپ برای به تاخیر انداختن دفع برای مدت چند روزمی باشد.
  • درد بعد از عمل با لیزر نسبت به جراحی سنتی بسیارکمتر و میزان خونریزی نیزکمتر است همچنین میزان عود کمتر است.
  • انتقال عفونت های خطرناک مثل هپاتیت که در جراحی سنتی محتمل است درعمل با لیزر وجود ندارد.
  • بر خلاف تصور عموم لیزر در هر مرحله ای حتی مراحل پیشرفته هموروئید وغیره کارآیی دارد و حتی درمورد بیماران با سن بالا و مشکلات دیابتی-کبدی-کلیوی وبیماران قلبی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنند قابل انجام است.

انواع لیزر آبسه مقعد

لیزر آبسه مقعد به چند روش کم توان، پرتوان، و ترکیبی انجام میشود.

لیزر کم توان (مادون قرمز)

لیزر کم توان در چند جلسه اول استفاده می شود و هدف آن کاهش ورم و درد و خونریزی است. اما نتیجه این کار قطعی و دائمی نیست و بیماری کامل برطرف نمیشود.

لیزر پرتوان (کربن دی اکسید)

لیزر پرتوان یا لیزر دی اکسید کربن جهت عمل جراحی هموروئید بدون عود و عوارض همانند چاقوی جراحی هموروئید یا بواسیر را به طور کامل برداشته و سپس رگ های خونی بخیه می شوند و زخم تا زمانی که ترمیم شود باز گذاشته می مانند.
لیزر آسیب کمی به بافت وارد می کند ولی به دلیل وجود زخم تا مدتی نیاز به مراقبت می باشد.

روش ترکیبی لیزر کم توان و پر توان

از این روش زمانی استفاده می شود که لیزر کم توان به تنهایی جواب نمیدهد. و در مواردی که فرد مبتلا به هموروئید داخلی و خارجی است از لیزر ترکیبی کم توان و پرتوان استفاده می شود.

مراقبت بعد از جراحی آبسه مقعدی

1. جراح عمومی با توجه به وسعت لیزر فیستول بعد از اتمام عمل در صورت مشاهده احساس درد توسط بیمار برای وی مسکن تجویز می کند که دز آن بسته به شرایط گسترش فیستول قبل از لیزر دارد.
  2. جراج با توجه به اندازه لیزر آبسه پس از عمل اگر دردی بیمار احساس کند مسکن تجویز میشود.
  3. رعایت بهداشت یکی از اصول مهمی است که پس از هر شیوه ی درمانی باید فرد آن را رعایت کند. همچنین نکات بهداشتی هنگام دستشویی رفتن حائز اهمیت می باشد.
  4. سعی کنید هر روز مقداری پیاده روی داشته باشید. هر روز کمی بیشتر از روز قبل پیاده روی کنید. قدم زدن جریان خون را افزایش می دهد و به جلوگیری از پنومونی و یبوست کمک می کند.
  5. سعی کنید هر روز پیاده روی داشته باشد زیرا قدم زدن سبب افزایش جریان خون می شود و باعث جلوگیری از یبوست و پنومونی میشود.
  6. در مورد انجام فعالیت هایی مانند رانندگی با پزشک خود مشورت کنید.
  7. با دوش گرفتن ناحیه آبسه مقعدی را تمیز نگه دارید و از حوله تمیز استفاده کنید.
  8. رژیم غذایی بعد از جراحی آبسه مقعدی
  9. سعی کنید از غذاهای کم چرب استفاده کنید
  10. مایعات زیاد مصرف کنید
  11. به مدت دو روز از یا مدتی که پزشک تعین کرده غذا های کم فیبر استفاده کنید
  12. پزشک دارو ها و دستورات لازم را به شما خواهد گفت. سعی کنید تمام داروها را طبق دستور پزشک مصرف کنید و تمام توصیه های او را جدی بگیرید. و اگر داروی خاصی استفاده میکنید به پزشک اطلاع دهید.

هزینه جراحی لیزر آبسه مقعد

برای استعلام مبلغ دقیق با شماره تماس های کلینیک لیز شفا تماس حاصل فرمایید.

آیا لیزر آبسه مقعد خونریزی دارد؟

لیزر آبسه مقعد بدون درد و خونریزی انجام می شود ولی گاهی اوقات ممکن است بیمار چند قطره خوان هنگام دفع مشاهده کند که به همین منظور پزشک متخصص برای بیمار ملین تجویز می کند تا از خونریزی پیشگیری شود.

برای‌ عفونت‌ ممکن‌ است‌ آنتی‌بیوتیک‌ یا داروی‌ ضدقارچ‌ تجویز شود .

(مسهل‌های‌ نرم‌کننده‌ مدفوع‌ برای‌ جلوگیری‌ از یبوست)‌

فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری

پس‌ از جراحی‌، در زودترین‌ زمان‌ ممکن‌ فعالیت های عادی‌ خود را از سربگیرید.

رژیم‌ غذایی‌ برای آبسه مقعد

افزایش‌ میزان‌ فیبر در رژیم‌ غذایی‌ می‌تواند به‌ کاهش‌ خطر بروز یبوست‌ کمک‌ کند.

عوارض عدم درمان آبسه مقعدی

در صورتی که آبسه به موقع درمان نشود. تبدیل به فیستول می شود و ترکی در کنار مقعد ایجاد می گردد که باید با جراحی درمان شود.

در صورتی که آبسه منجر به فیستول شود راه درمان چیست؟

راه درمانی پیشنهادی در این شرایط لیزر پرتوان است زیرا این لیزر قدرت درمان بیماری های مقعدی به طور همزمان با هم را دارا می باشد و اگر وضعیت بیمار وخیم هم باشد در طی چند جلسه امکان درمان فراهم می باشد.

عواملي که باعث  تشديد بيماري آبسه ميشود

• بیماری های گوارشی
  • درمان بواسیر با تزریق
  • زخم به سبب دفع پوسته تخم مرغ یا استخوان ماهی
  • واردن کردن جسم خارجی
  • هموروئید خارجی

نحوه درمان آبسه در لیزر شفا

جهت تجویز نوع درمان ابتدا بایستی بیمار توسط پزشک معاینه شود، در صورتی که بیماری زیاد پیشرفته نباشد از درمان های خانگی یا دارویی استفاده می شود ولی در صورتی که علائم نشان دهنده پیشرفت بیماری و خطرناک بودن را داشته باشد با لیزر درمان خواهد شد. که لیزر به صورت سرپایی بوده و بدون بیهوشی و با بی حسی موضعی انجام می شود، درمان با لیزر تا حدودی بدون درد و خونریزی هست و اگر هم درد و خونریزی داشته باشد بسیار بسیار کمتر از جراحی سنتی می باشد و بیمار ترس جراحی را اصلا ندارد از دیگر مزیت های لیزر می توان به عدم ماندگاری جای اسکار ها و عدم نیاز به بستری در بیمارستان و هزینه کمتر آن نسبت به جراحی سنتی اشاره کرد.
البته بکاربردن لیزر در جراحی امری ساده نیست و حتما بایستی جراح چندین عمل موفق داشته باشد تا بتوان روی درمان موفق عمل نماید. خوشبختانه این کلینیک بیش از ۱۵ سال تجربه اختصاصی در درمان این بیماری ها دارد.
اما در مواردی که خیلی بیماری پیشرفته باشد و امکان درمان در کلینیک نباشد در این حالت بیمار به بیمارستان جهت جراحی سنتی ارجاع داده خواهد شد.

چرا کلینیک لیزر شفا؟

کلینیک شفا بیش از ۱۵ سال است که صرفا بر روی درمان بیماری های نشیمنگاهی (مقعدی) متمرکز می باشد و دارای با تجربه ترین کادر پزشکی در زمینه بیماری های مقعدی می باشد که نقش این تجربه در کاهش درصد عود بیماری و تشخیض و درمان صحیح بیماری بسیار ارزشمند می باشد. شما می توانید اطمینان حاصل فرمایید که در این کلینیک جراحی راحت و با حداقل درد و خونریزی را تجربه خواهید کرد.

چرا کلینیک لیزر شفا؟

ویدئو | آبسه مقعد – آنچه شما باید بدانید

سوالات متداول در مورد لیزر آبسه مقعد

بدن درد، تب، بی اشتهایی و بدی حال عمومی از شایع ترین علائم می باشند.

زیرا نیازی به بستری در بیمارستان ندارد و بیمار از همان روز می تواند فعالیت های خود را از سر بگیرد. نیازی به بخیه و پانسمان ندارد.

این جراحی با بی حسی موضعی و در یک جلسه انجام می شود.مگر بیماری پیشرفته باشد و نیاز به جلسات بیشتری داشته باشد.

هزینه جراحی آبسه مقعد با توجه به مهارت و تجربه ی پزشک متخصص و همچنین کلینیک منتخب متفاوت می باشد. برای استعلام مبلغ دقیق با شماره تماس های کلینیک لیز شفا تماس حاصل فرمایید.